HUURVERHOGING IN LEUSDEN: 0% is genoeg!

28 december 2022

HUURVERHOGING IN LEUSDEN: 0% is genoeg!

De jaarlijkse huuraanpassing komt er per 1 juli weer aan. Helaas gaat de Woningstichting Leusden (WSL) dit jaar de huren weer verhogen. Dit terwijl het leven al zo duur geworden is!

De huurdersorganisatie Huurders Leusden Voor Elkaar (HLVE, waar Annet Belt sinds haar vertrek uit de gemeenteraad weer deel van uitmaakt) heeft meerdere pittige  gesprekken met de directie van de WSL gehad om hoe dan ook het percentage huurverhoging naar beneden te krijgen. Doel was 0%, want: 0% is genoeg!

Dit is helaas niet gelukt maar de maximale huurverhoging is wel voor velen van tafel.

De huurverhoging in Leusden is nu gekoppeld aan hoe duurzaam (dus minder/meer energiekosten) je huurhuis is. Ook heeft de huurdersorganisatie het voor elkaar gekregen dat de meest energieslurpende huizen voor 2025 (i.p.v. 2028) worden verduurzaamd.

De huurdersorganisatie heeft gedaan wat ze konden! Trots op het behaalde resultaat maar is niet tevreden en heeft zich aangesloten bij

Actiegroep ‘Wij Weigeren de Huurverhoging’ strijdt voor meerjarige huurbevriezing (2022-2026) om wonen voor iedereen weer betaalbaar te maken en te houden. De SP ondersteunt deze actiegroep en is daarnaast ook met een eigen actie gestart: www.doemee.sp.nl/huurexplosie .

Om de dreigende huurexplosie te stoppen moeten we NU in actie komen. Eerder heeft de SP met succes samen met duizenden huurders de huur voor een jaar kunnen bevriezen, iets dat sinds 1959 niet meer is voorgekomen. Het kan dus wel! Als we samen sterk staan dan zien we dat ze niet meer om ons heen kunnen.