SP stort fractiebudget terug in gemeentekas

12 april 2022

SP stort fractiebudget terug in gemeentekas

Foto: Frank Otter

De SP in Leusden stort 3.296,86 terug in de gemeentekas. Onze afscheid nemende fractievoorzitter Annet Belt zei dat namens de SP bij de laatste raadsvergadering van de oude raad. De SP zal de gehele vergoeding van de afgelopen vier jaar terugstorten. In een toelichting stelde Annet dat de gemeentelijke toelage aan fracties veel te hoog is. Zij benoemde ook nog dat verhoging van de raadsvergoeding (wat elk raadslid krijgt) absurd is in deze tijd en deed een moreel appèl om dat raadsbreed te weigeren in de nieuwe periode.

Partijen krijgen geld van de gemeente om zaken als administratieve kosten, heidagen en scholingen. De bijdrage hangt onder meer af van de grootte van de fractie. Annet gaf aan dat de fractie veel ondersteuning kreeg van de ambtenaren en scholing niet relevant was vanwege steun van de landelijke SP. De SP in Leusden meent dat gemeenschapsgeld beter voor noodzakelijke voorzieningen in de buurten van de dorpen gebruikt kan worden. Wethouder Wim Vos vroeg nog of we een idee hadden waar dit geld voor gebruikt zou kunnen worden. Bijvoorbeeld mooi bankje in een looproute? Heel goed! De SP vindt het logisch dat in dit soort tijden, waarin veel mensen de broekriem moeten aanhalen, zuinig met dit geld wordt omgesprongen. Daarom storten we dit geld terug in de gemeentekas.