Mooie actie van SP Leusden voor ouders toeslagenaffaire

2 juli 2021

Mooie actie van SP Leusden voor ouders toeslagenaffaire

Op zaterdag 22 mei was SP Leusden met veel partijgenoten in actie voor de ouders die getroffen zijn door de toeslagenaffaire. Van duizenden ouders werden levens verwoest door onterechte beschuldigingen van fraude. Ook in de gemeente Leusden zijn tientallen ouders door neoliberaal overheidsingrijpen in de problemen gekomen. Ondanks dat dit, met de aardbevingsellende in Groningen, een der grootste naoorlogse politieke schandalen is, treuzelde het neoliberale kabinet van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie in te grijpen. Nog steeds wachten veel ouders op de compensatie voor deze ellende!

Daarom stonden wij met een “Muur van Steun” (zie foto’s) in winkelcentrum De Hamershof. We spraken gelukkig weer eens met de mensen en velen staken door teksten te schrijven op deze muur een hart onder de riem van deze getroffen ouders.

In de gemeenteraad waren wij ook al actief om vanuit onze gemeente de getroffen ouders te ondersteunen. Want van de landelijke politiek viel vooral een schandalig gebrek aan daadkracht op.

Vorig jaar is een SP motie raadsbreed aangenomen dat de gemeente Leusden actief de gedupeerden benadert en hen alle hulp en ondersteuning biedt die zij nodig hebben. In onze gemeente zijn tot nu toe 23 gedupeerden bekend bij de belasting waarvan er 7 hebben aangegeven graag ondersteuning te willen. Naast dat de gemeente nu hulp biedt aan gedupeerden doet zij dit ook voor mensen die slachtoffer zijn van het toeslagencircus, maar niet als gedupeerden zijn erkend. Omdat wij vermoeden dat er nog steeds mensen zijn die zich niet gemeld hebben is de gemeente ook een campagne gestart om deze mensen te vinden. Zowel met stukjes in de LeusderKrant als op de sociale media. Ken jij iemand die die helemaal klem is komen te zitten door de belastingdienst?  Wijs hen dan op de mogelijkheid tot hulp. Is de stap voor deze mensen te groot om contact op te nemen met de gemeente laat ze dan bellen