Bewoners en SP woedend over behandeling petitie buslijnen

19 juni 2016

Bewoners en SP woedend over behandeling petitie buslijnen

De ruim 2550 handtekeningen tegen het schrappen van buslijnen zijn door SP Leusden officieel overhandigd aan de verantwoordelijke Gedeputeerde van Provinciale Staten, mevrouw Verbeek-Nijhof. Namens de ondertekenaars hebben SP Leusden en een verontruste bewoner ingesproken in de Commissie MME. In hun bijdrage hebben zij sterk aangedrongen op een acute wijziging van het vervoersplan dat grote delen van Leusden en woonzorgcentrum ’t Hamersveld uitsluit van openbaar vervoer. Die aanpassing zou relatief eenvoudig en met minimale kosten kunnen worden uitgevoerd.

De delegatie van bewoners en SP Leusden moest vele uren wachten tijdens de vergadering van de Commissie MME van Provinciale Staten. Voor veel oudere meegekomen bewoners was dit een uitputtingsslag. Onder grote tijdsdruk werden de insprekers namens bewoners en SP Leusden verzocht hun bijdrage te leveren. Ondertussen hadden de meeste commissieleden de zaal al verlaten. Het agendapunt diende volgens de voorzitter wel snel te worden afgerond.
SP Leusden heeft deze opstelling als een schoffering ervaren en meent dat hiermee de serieuze bezorgdheid van duizenden Leusdenaren over de afbraak van het openbaar vervoer met voeten is getreden. Mede namens de aanwezige bewoners zal er door SP Leusden en de fractie van de SP in Provinciale Staten een formele klacht over deze procedure worden ingediend.
Bijna 98% van de bezochte Leusdenaren zijn woedend en verontwaardigd over het verdwijnen van buslijnen in een groot deel van Leusden. De Gedeputeerde heeft de handtekeningen in ontvangst genomen en aangegeven dat er bij de toekomstige evaluatie van het vervoersplan maatschappelijke organisaties betrokken gaan worden. Het was de enige opening die door Gedeputeerde aangegeven is. SP Leusden betoogde dat de huidige vervoersplan door 98% van de bewoners, fracties in de gemeenteraad en maatschappelijke organisaties als een overval en een ernstige verschraling van het aanbod is ervaren. SP Leusden concludeert uit de ontwijkende reactie van Gedeputeerde dat acute aanpassing van het vervoersplan niet aan de orde is. De SP zal zich nu met bewoners gaan beraden over nadere acties naar Provincie en Syntus.

Reacties

Heb het verhaal gehoord na afloop van onze SP Nieuwegein avond. Het is echt een schandalige vertoning. Maar ja, mw. Verbeek-Nijhof, da's de VVD hè, die heeft niets met OV, tenzij het geld oplevert. Hoe, dat dondert niet.. De mentaliteit van de dikke-ikke. Succes met jullie actie's!

Ik heb de Provinciale Staten een boze brief gestuurd met mijn bezwaren en mevrouw Verbeek op LinkedIn laten weten wat ik van haar 'beleid voor bereikbaarheid' vindt. Of het helpt weet ik niet, maar misschien zouden meer mensen dit moeten doen? Zonder flaming, naming of shaming uiteraard.

I.i.g héél bijzonder dat mevrouw Verbeek zich bereikbaarheid tot haar kerndoel heeft gesteld, maar in de praktijk het tegenovergestelde doet als ik het bovenstaande mag geloven.